Het is niet altijd prijs voor Vos

Nederlandse afvaardiging blijft zonder medailles op openingsdag WK

(Door Edward Swier)
APELDOORN (GPD) – Als Marianne Vos op een WK geen medaille wint, is dat feitelijk groter nieuws dan wanneer de Brabantse wel eremetaal pakt. Vos en titeltoernooien, ze lijken voor elkaar geschapen. Waar ze al twee keer wereldkampioen veldrijden in eigen land werd (Zeddam 2006 en Hoogerheide 2011), leek het voor iedereen een uitgemaakte zaak dat het in Apeldoorn op het WK baan wederom zou gebeuren.
Maar Vos had haar dag niet. In haar eerste puntenkoers sinds de gouden rit op de Spelen van Peking reed de concurrentie op haar wiel. Als Vos zich uit het zadel trok, zat de Italiaanse Bronzini alweer in haar kielzog, de Wit-Russische Tatsiana Sharakova profiteerde op het moment dat Vos zat uit te hijgen en pakte zomaar – op de manier die Vos voor ogen had – een ronde. De Tsjechische Jarmila Machacova maakte de koers door de helft van de wedstrijd voor het peloton uit te rijden en voldoende punten (20) voor het zilver te sprokkelen. Vos werd, met slechts zeven schamele puntjes, zevende.
,,Als ik een paar procent beter was geweest, had het me niks uitgemaakt dat ze op mijn wiel reden. De analyse van vanavond? Er waren er een paar beter, die reden harder. Ik heb er alles aan gedaan, maar reed vooral achter de feiten aan”, klonk Vos heel reëel na haar zevende plaats.
Had ze misschien te weinig op de baan getraind, was ze het ritme en het gevoel voor het onderdeel kwijt? Paste het WK wel goed genoeg in haar drukke schema. ,,Weet je, in het olympisch jaar 2008 heb ik minder op de baan gereden dan nu. Dat is het niet.” Soms kan je, ook als je Marianne Vos heet, niet alles controleren.
Het was wel even wennen, erkende ze. ,,Je gaat voor een medaille, dan is het niet leuk voor eigen publiek zevende te worden.” De laatste twee puntenkoersen van internationaal niveau die ze reed, won Vos namelijk wél. In 2007 maakte de jonge Brabantse zich het nummer snel eigen. Er was plots uitzicht op olympisch eremetaal, toen bleek dat de alleskunner ook aanleg voor het snelle werk op de piste had. Ze reed enkele wereldbekers, plaatste zich voor het WK van 2008 in Manchester, won daar de wereldtitel en was daarna ook nog eens succesvol op de Spelen van Peking.
In Londen is de puntenkoers niet langer olympisch. Vos is en blijft nog tot in lengte van dagen de regerend olympisch kampioene op het nummer. De 23-jarige Vos zou in Londen alleen voor de hoogste eer op het omnium kunnen gaan. Maar haar kansen daarop zijn sinds een maand flink geslonken. Kirsten Wild won de bike-off om het WK-ticket en krijgt de kans zich dit weekeinde in Apeldoorn te onderscheiden. ,,Ik heb überhaupt mijn planning voor de Spelen nog niet gemaakt, daar ga ik me in het najaar over buigen. Als ik het omnium zou willen rijden, een veelomvattend nummer, weet ik dat dat wel ten koste gaat van mijn voorbereiding op de wegwedstrijd. Daar zal ik goed over na moeten denken”, aldus Vos, die zaterdag op de scratch in de herkansing gaat. Haar reputatie kennende zou het dan maar zo wél raak kunnen zijn.
Doordat Vos nu dus eens geen succes boekte, staat de Nederlandse afvaardiging na de openingsdag van de wereldtitelstrijd in eigen land nog altijd met lege handen. Ook Wim Stroetinga, niet gefinisht op de scratch na een mislukte alles-of-niets-poging, en Willy Kanis (vierde op de 500 meter) grepen ernaast. Voor Kanis, die met zestienhonderdste achterstand op de Duitse nummer drie Miriam Welte eindigde, was dat wel erg zuur. In 2008 en 2010 eindigde ze eveneens op de meest frustrerende plaats in de uitslag. De tranen vloeiden dan ook rijkelijk. Niet in de laatste plaats omdat het Kanis ,,bij de tweede of derde trap na de start” weer in haar rug schoot. ,,Ik voelde het, ondanks de pijnstillers, steken. Besloot door te rammen, maar blies me in het tweede rondje helemaal op.”

Voor de GPD-bladen, woensdag 23 maart 2011

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Baanwielrennen

Geef een reactie

