Niet meer óf, maar én

Baancoureurs moeten in zomer competitie op de weg zoeken

(Door Edward Swier)
APELDOORN (GPD) – Met in het weekeinde nog vijf Nederlandse medailles, waarvan twee op olympische onderdelen, was de balans na het WK baanwielrennen in Apeldoorn niet eens zo negatief. Maar het had er wel heel lang alle schijn van dat het de dood in plaats van de gladiolen zou worden. De baansport in Nederland wacht nog een hele klus om volgend jaar in Londen, maar zeker ook in 2016 in Rio, mee te doen om de prijzen. De duurrenners zullen in de zomer veel meer competitie moeten zoeken. Op de weg.
Weliswaar was er scepsis vooraf, het WK in Apeldoorn was organisatorisch gezien in ieder geval een groot succes. Op vrijdag en zaterdag was Omnisport compleet uitverkocht, in het weekeinde kwam ook eindelijk het langverbeide Nederlandse succes. ,,Het leek wel Thialf”, glunderde Marianne Vos na haar gouden scratchrace.
Na de eerste Nederlandse successen erkende bondscoach Robert Slippens zaterdag dat er een hele last van zijn schouders viel. ,,Ik was bij aanvang van dit toernooi heel zenuwachtig, echt niet normaal.” Niet bij zijn eerste wereldtitelstrijd als bondscoach, vorig jaar in Kopenhagen, maar juist in eigen land had Slippens de druk gevoeld. ,,Misschien speelde dat anderen ook parten.”
Weliswaar was er – naar eigen zeggen – geen moment paniek geweest, Slippens heeft niettemin zorgen. ,,De komende tijd zullen we tot in detail dit WK en de voorbereiding evalueren.” Voor het uitblijven van succes voor de meeste (mannelijke) duurrenners is de oorzaak echter snel gevonden.
Leggen wegrenners in de winter de basis voor een goed wegseizoen, voor baanrenners ligt de sleutel naar succes in de zomer. Marianne Vos en Kirsten Wild zijn er het levende bewijs van.
Het moet niet langer óf zijn, maar én. Dat hebben ook de successen van de Engelse en Australische baanrenners wel aangetoond. De Britten wonnen in Apeldoorn negen plakken, maar slechts één gouden. Australië heerste. Met goud op liefst acht van de 19 onderdelen. In beide landen is de opleiding zo breed mogelijk opgezet, en kunnen coureurs zich naarmate hun leeftijd stijgt verder specialiseren. Met het oprichten van een wegploeg (Team Sky in Engeland, Jayco in Australië) zijn de ideale omstandigheden geschapen.
Weliswaar vraagt de baan van oudsher veel souplesse van rennersbenen (en dat zal ook nooit veranderen), maar kracht en inhoud zijn in de loop der tijden veel belangrijker geworden. ,,De versnellingen zijn mega-groot geworden”, had Slippens vlak na zijn aantreden al opgemerkt. Zijn coureurs moeten in de zomer een zwaarder wegprogramma gaan rijden. Jenning Huizenga gaf alvast de aanzet door de proloog van Olympia’s Tour in zijn agenda te omcirkelen, maar daarmee zijn we er nog lang niet.
De Australische wereldkampioen achtervolging Jack Bobridge bijvoorbeeld rijdt zware klassiekers namens Garmin-Cervélo, zijn Nieuw-Zeelandse uitdager Jesse Sergent staat onder contract bij RadioShack. Bradley Wiggins (Sky) droomt van succes als pistier op de Spelen in Londen én een hoge klassering in de Tour. Rabo-wegprof Theo Bos, die met Peter Schep brons in de koppelkoers won: ,,De Australiërs en Britten laten zien hoe mooi beide disciplines samen kunnen gaan.”
Het is allicht het meest logisch als de Rabobank-ploeg ook het baanwielrennen zou omarmen. De wielerbond KNWU probeert de wielerformatie ervan te overtuigen dat de baan niet zonder de weg kan, maar ook dat een fraaie wegcarrière heel vaak zijn basis op de baan vond. Ondertussen onderzoekt de bond ook of het (op zijn vroegst in 2013) een eigen team kan opzetten en zo een multi-disciplinaire opleiding kan verzorgen. Het is een stap in de goede richting.

Voor de GPD-bladen, zondag 27 maart 2011

Advertisements

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Baanwielrennen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s