Twijfels over de toekomst

Tim Veldt beleeft in Apeldoorn zwartste moment uit carrière

(Door Edward Swier)
APELDOORN (GPD) – Wie mag op de Spelen in Londen het nieuwe olympische baanomnium rijden? De optelsom van zes onderdelen vraagt de inzet van een allrounder, een man die zowel snelheid in de benen heeft als het vermogen om een goede achtervolging te rijden. Tim Veldt leek, tot op heden, de man. Maar na gisteren zijn er twijfels. Bij de publieke opinie, en – dat is belangrijker – ook bij de bondscoach én Veldt zelf.
,,In Londen moet de beste Nederlander op dit onderdeel van start gaan”, zegt bondscoach Robert Slippens na de derde dag van het WK baanwielrennen in Apeldoorn. Logisch. Maar die betiteling was het afgelopen jaar zonder aarzeling voorbehouden aan Tim Veldt. Sinds gisteren zijn de kansen van Theo Bos, Wim Stroetinga en Michael Vingerling echter flink gestegen. Veldt liet op de eerste dag van de tweedaagse meerkamp geen al te beste indruk achter. Voor Veldt zijn, na de sprint (5e), puntenkoers (20e) en afvalwedstrijd (20e), de medailles uit zicht. Anderen zullen in het olympische seizoen beslist ook een kans krijgen.
Tuurlijk, er zijn vandaag nog drie onderdelen te rijden. Het omnium is een uithoudingsproef. Maar wie Tim Veldt gistermiddag na de puntenkoers van zijn fiets zag stappen, als dat nog zo mocht heten, weet dat de Noord-Hollander een hele kluif heeft om de proef over zes onderdelen dit weekeinde goed te volbrengen. ,,Ik kon de verzuring na de sprint er niet uitrijden, mijn benen waren in dat half uur onvoldoende hersteld. De boel liep direct weer vol.”
Het maakte van de puntenkoers een helletocht. Nooit eerder had Veldt zich zó slecht gevoeld. ,,Dit was écht het zwartste moment ooit. Ik was verrot.” Voor het oog van de televisiecamera’s, de goed gevulde tribunes van Omnisport (gisteravond was het zelfs voor het eerst helemaal vol), en vijftien familieleden (,,Ook dat nog”) zakte hij in het tweede onderdeel van het omnium volledig door het ijs.
Al na 40 van de 120 ronden zakten de schouders, keek hij naar het hout en zijn fiets. Nooit een goed teken voor een wielrenner. Die moet altijd zicht houden op wat er vóór hem gebeurt. Wie zich afvraagt of het materiaal wel werkt, weet eigenlijk dat de benen slecht zijn. Veldt moest geregeld lossen, kreeg zelfs een ronde aan de broek.
,,Teleurstellend. Ik moet heel goed nadenken of ik wel goed bezig ben. Mijn tweede plek op het EK gaf veel vertrouwen, dat had ik hier willen bevestigen. Ik heb wel wat tegenslagen gehad. Maar het is sowieso noodzakelijk dat ik na dit WK keuzes maak. Moet ik de ploegenachtervolging rijden of het omnium. Of me op allebei blijven concentreren”, gaf Veldt na twee onderdelen aan dat zijn WK-kansen al tot een minimum waren teruggebracht. ,,Het enige voordeel is dat ik vanaf nu underdog ben. Misschien geven ze me wat ruimte.”
Bondscoach Robert Slippens zit ook vol vraagtekens. Rond de jaarwisseling nog hemelde hij de Amstelvener op. Veldt had stappen gemaakt, was van een sprinter razendsnel getransformeerd tot een stayer. Veldt had zich ontpopt tot de natuurlijke leider van de achtervolgingsploeg. En het omnium had hij zich ogenschijnlijk ook razendsnel eigen gemaakt. ,,In het begin van het seizoen was Tim echt super”, probeerde Slippens zich betere tijden te herinneren. ,,Half januari, na de Zesdaagse van Rotterdam, had hij echter een week hoge koorts, dat heeft hem een flinke knauw gegeven.” Een val verergerde de situatie. Slippens: ,,Na het WK moeten we nog maar eens puzzelen waar het in de voorbereiding mis is gegaan. Dit is niet zoals we het gepland hadden.”

Voor de GPD-bladen, vrijdag 25 maart 2011

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Baanwielrennen

Geef een reactie

