Benjamin met ballen

Yoeri Havik volgt voorbeeld van zijn oom Danny Stam

(Door Edward Swier)
AMSTERDAM (GPD) – Dat hij wielrenner zou worden, was erfelijk bepaald. Zijn vader, Henk Havik, was lid van de roemruchte Amstel-ploeg. En zijn moeder Esther groeide op in het wielernest van stayer Cees Stam. Tegenwoordig traint Yoeri Havik geregeld met zijn oom, Danny Stam. Deze week zijn ze concurrenten, in de Zesdaagse van Amsterdam. Maar bovenal is Danny Stam, Neerlands meest succesvolle zesdaagserenner van de laatste twintig jaar, een voorbeeld voor Yoeri Havik. ,,Al hoop ik stiekem toch vooral op een doorbraak als wegrenner.”
Hij is de jongste coureur in het startveld, negentien jaar pas, het kleine neefje. Oom Danny is immers al 38, net als diens partner Leon van Bon. ,,Die jongens fietsten al heel serieus toen ik nog geboren moest worden. Da’s best bijzonder. Toen ik vijf, zes jaar oud was, ging ik altijd met mijn ouders naar Danny kijken. Op mijn negende ben ik zelf gaan fietsen bij DTS, maar eigenlijk vind ik dat het tot mijn vijftiende meer een beetje spelen was. Bij de junioren werd het wat serieuzer allemaal.” Havik won veel op de weg – dankzij een sterk eindschot én een ongelooflijk fanatisme. Hij bleek bovendien op de baan goed uit de voeten te kunnen. Mede dankzij de adviezen van Danny Stam. ,,Hij is natuurlijk een heel goed voorbeeld. Alleen al door naar hem te kijken, ben ik beter geworden. Hij leerde me trainen, Danny weet precies wat je moet doen in aanloop naar een belangrijke wedstrijd.”
De tips helpen Havik-de-pistier, maar ook als wegrenner trekt hij er profijt van. ,,Waar Danny ooit de keus voor de baan maakte, hoop ik uiteindelijk door te breken op de weg. Jongens als Leon van Bon en Niki Terpstra hebben die route ook gevolgd. Ik vind de baan te leuk om het niet te doen, er zijn ook genoeg renners die bewijzen dat je beide kan combineren. Maar het liefst zou ik een goede wegrenner worden.”
Havik staat bekend om zijn grote aanvalslust. De benjamin heeft ballen. Hoewel de jongste van het stel is de Noord-Hollander ook op het Velodrome in Amsterdam niet bang het initiatief te nemen. Bij de organisatie van de Amsterdamse Zesdaagse moest men, na het afhaken van de zieke Theo Bos, niettemin serieus afwegen of Yoeri Havik diens vervanger zou worden. Organisator Frank Boelé weet weliswaar dat Havik veel talent heeft, dat hij afgelopen zaterdag op het NK koppelkoers een sterke indruk maakte en dat hij dus ook niet zou misstaan aan de zijde van Peter Schep. ,,Maar soms moet je mensen tegen zichzelf in bescherming nemen.” Boelé kon zich nog levendig herinneren hoe Havik in mei had afgezien in Olympia’s Tour.
Havik zelf lacht: ,,Ja, dat was wat.” Hij verliet de ronde met liefst 41,5 graden koorts, moest in het ziekenhuis herstellen van een agressieve parasiet. ,,Zelf vond ik het niet zo gek dat ik het toen toch wilde proberen. Olympia’s Tour is een geweldige wedstrijd, het aantal plekjes in de ploeg van Van Vliet was beperkt. Als je daar dan als eerstejaars voor in aanmerking komt, laat je die kans niet zomaar glippen omdat je ’s ochtends een beetje grieperig bent. Ik dacht dat het wel zou gaan.”
Boelé: ,,Je kunt natuurlijk ook te veel karakter hebben.”
Het gevolg van de zware aanslag op zijn lichaam was lang voelbaar, maar inmiddels is de coureur uit Assendelft volledig hersteld. Onlangs werd hij, tussen tal van gelouterde profs, nog negende in Putte-Kapellen. En op de piste in Alkmaar ging het tijdens het NK koppelkoers ook al lekker. ,,Ik verteer de overgang altijd wel goed, als ik mijn baanfiets pak zit ik vrijwel meteen weer in het juiste ritme. Maar zes dagen achtereen met de besten meedoen, dat is niet eerder van me gevraagd. Ik zou ‘Amsterdam’ aanvankelijk met Jeff Vermeulen rijden, dan waren we voor de plaatsen zes tot en met acht in beeld geweest. Maar met Peter Schep doe ik nu mee om een plek bij de eerste vijf. Ik heb werkelijk geen idee hoe het op de finaleavond nog zal gaan.”

Voor de GPD-bladen, 20 oktober 2010

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Baanwielrennen

Geef een reactie

