‘Zo relaxed, het is haast eng’

Tony Martin kent geen stress

Vanmiddag nog 16,9 kilometer doorstampen en dan wordt  Tony Martin gehuldigd als eindwinnaar van de Eneco Tour. In Koos Moerenhout heeft de jonge Duitser (25) zijn enige nog resterende concurrent. Rabo-veteraan Moerenhout (36) is een sterke tijdrijder, maar Martin kan het nog beter. Het verschil tussen de twee is klein, slechts elf tellen. Martin zal er niet van uit zijn evenwicht raken, verwacht zijn ploegleider Brian Holm. ,,Die jongen kent geen stress.”

(Door Edward Swier)
HEERS (GPD) – Waar andere ploegen allemaal een flinke bus bij zich hebben in de Eneco Tour, is HTC-Columbia naar de Nederlands-Belgische rittenkoers afgereisd met een veel bescheidener vehikel. ,,Bob Stapleton, de teameigenaar, zegt altijd: je wint geen koersen met de bus, maar met de benen”, grinnikt verzorger Frits van der Heide. Deze middag in Heers is het andermaal feest bij het bescheiden campertje.
De twee gigantische fruitmanden, voor klassementsleider Tony Martin en ritwinnaar André Greipel passen niet door de deur. Ze moeten in de kofferbak van een ploegleiderswagen. Ploegleider Brian Holm trekt een grote grijns. De stemming is al dagen opperbest. André Greipel won donderdag de etappe in Ardooie, een dag later greep Tony Martin de leiderstrui.
En nu, na de voorlaatste etappe, is het opnieuw feest. Martin is, in de rit met onder meer beklimmingen van de Muur van Hoei en Ben-Ahin, kasseienstroken en veel wind, niet in problemen geraakt. En Greipel, die toch het nodige werk heeft verzet voor zijn landgenoot, wint nota bene de sprint. Holm: ,,We hebben het hier naar onze zin.”
Vandaar ook dat Holm graag wat anekdotes vertelt. Martin blijkt een typische wielrennershobby te hebben. Het kan hem niet hard genoeg gaan. Hij spelt alle autobladen. Achter de deur van de camper of ploegbus, op zijn kamer in het hotel, Martin en de magazines zijn onafscheidelijk. Holm: ,,Volgens mij heeft hij zelf niet eens zo’n scheurijzer, maar leest hij graag over cilinders en pk’s.” Het wordt ze bij HTC-Columbia zelfs wel eens te gortig. ,,Je moet hem soms echt de bus uittrekken. Hij legt die bladen met tegenzin weg.”
Gevraagd naar de specifieke fietskwaliteiten van Martin, die overigens ook nog is afgestuurd aan de politieacademie, toont Holm een guitige blik. Martin blijkt zijn ploegleider in het verleden flink op de proef te hebben gesteld. ,,Tony is zo relaxed, het is soms haast eng. En in het verleden was het ook wel eens irritant. Dan zei ik hem: richt je vandaag op die twee renners, zorg dat ze niet wegrijden, of ga anders met ze mee. En, je begrijpt het al, juist die twee waren dan weg! Moest-ie het, met hulp van zijn ploegmaten, zelf weer rechtzetten. Zelf vond hij dat dan geen enkel probleem.”
Het zijn de jeugdzonden van een groot talent, een coureur met een ‘grote motor’. Die inmiddels met name als tijdrijder zijn sporen verdiend heeft, maar in de Ronde van Californië en Zwitserland ook al toonde een toekomst als klassementsrenner te hebben. ,,Tony komt er steeds meer achter wat hij allemaal kan, hij is van nature vrij bescheiden.”
Hoewel het soms wel meevalt. Want Martin weet dan nog niet of hij de Eneco Tour zal winnen (,,afwachten maar”), dat hij wereldkampioen wil worden, durft hij wel te zeggen. ,,Ik kijk uit naar het WK in Australië. Ja, ook als Cancellara erbij is. Ik heb ook gehoord dat hij twijfelt over zijn deelname, maar ik heb hem er liever bij. Het maakt de kans dat ik win kleiner, maar ik wacht al een tijdje op het moment dat ik hem kan kloppen. De titel is duidelijk meer waard als Fabian er ook is.”

 Voor de GPD-bladen, 23 augustus 2010

Advertisements

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Wielrennen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s