Federer gaat echt nog wel even door

Krajicek haalt Zwitser in 2012 naar ABN Amro-toernooi

(Door Edward Swier)
MADRID (GPD) – Denk niet dat Roger Federer aan zijn laatste kunstje bezig is. De 29-jarige Zwitser ontkrachtte gisteren, tijdens een persgesprek waarbij zijn komst naar het ABN Amro-toernooi van 2012 werd bekendgemaakt, met klem berichten dat hij er na de Olympische Spelen van volgend jaar mee stopt. Federer mag dan in de toekomst misschien minder dominant zijn, de concurrentie is nog lang niet van hem af.
Afgaande op zijn resultaten in de voorbije maanden zou het zo maar kunnen dat Roger Federer, recordhouder met zestien grandslamzeges, de komende tijd geen van de Grote Vier ooit nog wint. Voor toernooidirecteur Richard Krajicek is dat echter geen enkele belemmering om de Zwitser nu alvast te contracteren voor het ABN Amro-tennistoernooi van 2012. ,,Hij staat boven de ranglijsten. Federer is een fenomeen, een icoon.” En, wees niet bang, zegt Federer: ,,Ik geef er echt niet zomaar de brui aan.” Federer is en blijft, weet Krajicek, ,,een liefhebber.”
De huidige nummer drie van de wereld, recordhouder op veel terreinen, kreeg in 1999 als tiener in Rotterdam zijn allereerste wildcard voor een toernooi op de ATP Tour. ,,Ik ben dat nooit vergeten”, overtuigde hij zijn gehoor in het sjieke Madrileense hotel ‘Villa Magna’ door vlotjes al zijn tegenstanders van toen nog eens de revue te laten passeren. De jaren nadien keerde hij telkens terug, zijn toernooizege in 2005 was echter de laatste glimp die van hem werd opgevangen. ,,Het speelt mee dat de Spelen volgend jaar in Londen zijn, daarom wilde ik mijn schema aanpassen. Ik heb alles tegen het licht gehouden. En Rotterdam past daarin.” ‘Zelfs al spelen we met Zwitserland de week ervoor Daviscup op de maan, dan nog kom ik naar Rotterdam’, had hij Krajicek bij de contractbesprekingen begin maart toevertrouwd.
,,Extreem vroeg”, noemde Krajicek de bekendmaking van zijn voornaamste troef voor 2012. Het past echter precies in de werkwijze van Federer. ,,Ik ben er altijd vroeg bij met plannen. Ben nu zelfs al bezig met mijn schema’s voor na de Olympische Spelen van 2012.”
Want, dat wil de 29-jarige Zwitser toch nog maar eens gezegd hebben, na Londen is het voor hem betreft echt nog niet over. ,,Tuurlijk, ik moet ook met blessures rekening houden, maar wat mij betreft ga ik na de Spelen door. Zolang ik er lol in houd, ga ik verder. Het reizen met  mijn vrouw en twee kinderen is geen belemmering, we kunnen het allemaal nog prima regelen. Over stoppen denk ik echt nog niet na.” Toch zijn er grenzen. ,,Als ik 350ste sta, en week-in-week-uit in de eerste ronde verlies zal de motivatie tanen, dat is zeker. Maar zo lang ik top-15, top-20 sta, zie ik mezelf niet stoppen. Weliswaar moet ik mezelf nog elke dag bewijzen, voor mijn eigen gevoel, maar het is natuurlijk zo dat ik me niet echt meer druk hoef te maken om mijn erelijst. Ik zou dus echt nog een aantal jaar van het tennis mogen genieten.”
Federer is niet bang dat de sleet er nu dusdanig op komt dat hij na de Spelen niet meer verder kan. Hij is altijd zuinig op zijn lichaam geweest, reageerde steevast adequaat op de eerste pijntjes. ,,Ik ben nooit op jacht gegaan naar het geld, heb mijn lichaam niet overvraagd. Het is beter zes weken rust te nemen dan er zes maanden uit te liggen.” Vier weken helemaal vrijaf nemen, zonder een racket aan te raken, zit er echter ook voor het natuurtalent niet meer in. ,,Een paar jaar terug kon het nog, maar nu niet meer. Dan ben ik echt te roestig.”
Over de resultaten kan hij dit jaar echter nog niet tevreden zijn. Overal is wel een reden voor, maar dat hij nog niet van een top-tienspeler won en tot drie keer toe verslagen werd door Novak Djokovic zal hem steken. Deze week in Madrid hoopt hij dan ook vertrouwen te tanken voor Roland Garros. ,,Je moet op een gegeven moment in je carrière gaan begrijpen dat je niet alles kunt blijven winnen. Als je dat accepteert is er nog veel mogelijk.”

Federer moet voor toeschouwersrecord zorgen

MADRID (GPD) – Richard Krajicek, toernooidirecteur van het ABN Amro-toernooi, legde Roger Federer gistermiddag de nodige druk op de schouders. Krajicek verwacht dat dankzij de komst van de Zwitser het Rotterdamse toernooi in 2012 records gaat breken.
Krajicek stelde dat Federer verantwoordelijk zal moeten zijn voor het breken van het toeschouwersrecord. In 2005, de laatste keer dat Federer zijn gezicht liet zien in Ahoy’, kwamen 108.030 kijkers langs de kassa’s, in het vernieuwde sportpaleis in Rotterdam zet de toernooidirecteur nu in op zo’n 125.000 bezoekers.
De kaartverkoop voor het toernooi, dat van 13 tot 19 februari 2012 wordt gehouden, start vandaag.

Voor de GPD-bladen, 1 mei 2011 (en er volgt half mei, voor Roland Garros, nog een uitgebreid interview)

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Tennis

Geef een reactie

