Het mocht allemaal wel wat saaier

(Door Edward Swier)

LOMMEL (GPD) – Na een lange training in en om het Spaanse Girona hing hij vorige week op de bank met ploegmaat Michel Kreder. Ze hadden tijd over, verveelden zich. Het idee om een film te kijken was snel geboren. En dus ging de dvd van ‘Niemand kent mij’, de ontnuchterende tv-documentaire waarin duidelijk werd dat Thomas Dekker 26 jaar nodig had gehad om een beetje volwassen te worden, in de speler. ,,Het was de eerste keer dat ik ‘m terugzag sinds-ie juni 2011 op tv was geweest. Het was een heel eerlijk document, anderhalf jaar lang gefilmd. En dat juist in twee, op zijn zachtst gezegd niet zo fijne jaren van mijn leven. Maar, zag ik meteen, er is sindsdien een grote verandering geweest. Thomas Dekker de wielrenner en Thomas Dekker de persoon staan nu toch echt anders in het leven dan toen.”

Zijn leven is de afgelopen jaren spannend genoeg geweest, het mag allemaal wat saaier. Zegt Thomas Dekker. De ontvangst in het Belgische Lommel is in dat opzicht ook ontwapenend. Dekker biedt direct koffie aan. En dat voor iemand die in de documentaire de klusjes nog allemaal door zijn moeder liet opknappen. Hij kijkt, hoewel de training deze morgen zwaar gevallen is en de benen nog moe zijn van de GP de Samyn van woensdag, fris uit zijn ogen. Heeft er zin in. Dat was vroeger ook weleens anders als het op interviewen aan kwam. Maar nu wil Dekker, voor het eerst in 2012, zijn verhaal graag kwijt. De 27-jarige coureur geeft eerlijk toe vraagtekens te kennen, toont zich kwetsbaar. ,,Ik ben nieuwsgierig, heel benieuwd.” Waar hij zich voorheen door de wereld blufte, past nu bescheidenheid. Zondag start de Garmin-renner, gewezen dopingzondaar, in Parijs-Nice.

Een kleine drie jaar terug reed hij voor het laatst een dergelijke grote koers, de Ronde van Zwitserland van 2009. De World Tour heette toen nota bene nog Pro Tour. Onderweg naar de Ronde van Frankrijk werd hij dat jaar per direct geschorst, op basis van oude, hergeteste stalen. ,,Ik kan niemand aanraden daarna zo diep te vallen als ik.” Voor het eerst sinds zijn rentree moet Dekker nu weer met de billen bloot, treft hij concurrenten met een hoofdletter C. ,,Het zal afzien worden. Maar daar heb ik geen angst voor. Ik voel meer zoiets als zin. Ja, ik heb er echt zin in. Dat echte gevoel van afzien, dat wil ik net als vroeger weer voelen.”

Denk niet dat hij met de besten meekan. Daarvoor was zijn programma tot op heden te bescheiden. De Ronde van Qatar, de Haut-Var (die hij vanwege lichte knieklachten moest verlaten), Almeria en de GP de Samyn geven niet die garantie. ,,Ik heb Parijs-Nice nodig, die week afzien nodig. Om een volgende stap te kunnen zetten.” Daarna volgen nog het Criterium International, de Ronde van het Baskenland, de Brabantse Pijl. En vervolgens zijn favoriete klassiekers, de Amstel Goldrace, Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik. ,,Daar moet ik weer tot in de finale mee kunnen.” Het einddoel: deelname aan de Tour de France.

Hij zal de ploegleiding moeten overtuigen. Keer op keer. Doet daar ook zijn best voor. Door zich zowel op als naast de fiets te presenteren als modelprof. Lees zijn tweets en je krijgt echt de indruk dat de Thomas Dekker 2.0 een andere is dan die van jaren terug. Ging het bij hem voordien toch vooral over – voor wielrenners – bijzaken als pracht en praal, auto’s, stapavonden en terrasjes, nu stuurt hij serieuze Twitter-berichten over de duur van zijn trainingen. ,,Dat is niet bewust hoor”, zegt Dekker. ,,Daar ben ik niet mee bezig als ik een tweet stuur. Ik ben gewoon gereserveerder, rustiger, leef serieuzer. Weet je, ik heb de afgelopen jaren absoluut genoeg spannende dingen meegemaakt, dat hoeft niet meer zo nodig.”

Het laatste half jaar is bar saai. Dekker traint, leeft voor de fiets. Daar valt geen eer aan te behalen voor een schrijver. Het is maar goed dat ‘Schoon genoeg’, zijn te schrift gestelde biecht, al eerder verscheen. ,,Ze zijn trouwens nu wel al aan de achtste, negende druk toe.”

Wat hemzelf betreft is dat boek nu, figuurlijk, dicht. Het heden telt. Inspanningstesten tonen een opgaande lijn, de laatste was alweer 20 procent beter dan de voorlaatste. ,,Ik voel de progressie.” En de honger. Waar hij voorheen met veel stampij zou hebben bedankt voor Spaanse koersen als Almeria, stapte hij nu zonder mokken in de taxi, het vliegtuig en camper voor een koers die hem eigenlijk niet ligt, en in de wetenschap dat hem ook nog een nachtelijke terugkeer naar Lommel wachtte. ,,Samyn stond aanvankelijk ook niet op mijn programma, maar ik heb zelf aangeboden daar te rijden. En, met plezier op kop hè, voor mijn ploeggenoten. Je kunt nog zoveel trainen, wedstrijden nabootsen lukt niet. Bovendien wil ik dat de ploegleiding weet hoe gretig ik ben.”

Een keer eerder slechts reed hij Parijs-Nice, de Rit naar de Zon, in 2005. Nota bene zijn debuutjaar. Hij werd 31-ste in het eindklassement, negende in de afsluitende bergrit. ,,De sneeuw speelde ons die ronde veel parten.” Dekker was toen nog de jongen met de gouden toekomst. Niemand, incluis Dekker zelf, had kunnen bevroeden dat een rentree in de Franse meerdaagse zo lang op zich zou laten wachten. In 2006 won hij de Tirreno en was zijn liefde voor Italië geboren. In 2010 en 2011 had hij niets liever gedaan dan terugkeren in Parijs-Nice, maar was hij geschorst. Dit jaar staan er twee tijdritten, beide van zo’n negen kilometer, op de rol. De afsluitende chrono is op de Col d’Eze, zoals heel vroeger het geval. Hij weet dat het pijn gaat doen, maar kijkt ernaar uit. ,,Het is een koers met een rijke traditie, mooi om daar weer bij te zijn.”

Tuurlijk, zo nu en dan is een frivoliteit toegestaan. ,,Ik ben niet zomaar een timide jongetje geworden.” Deze winter figureerde hij in een reclamecampagne van het onderbroekenmerk Cavello. Hij heeft er met zijn management ongetwijfeld lang over gepraat. Dekker is immers toch nu vooral weer wielrenner. ,,Maar je moet zo af en toe nog iets met een knipoog kunnen doen.”

Voor de GPD-bladen, 1 maart 2012

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Wielrennen

Geef een reactie

