Tijd voor een nieuwe weg

Jenning Huizenga niet naar WK baan, maar op pad met Rabo-ploeg

(Door Edward Swier)

LONDEN (GPD) – De Ster van Zwolle. Je moet er, in de haast tropische temperaturen op de nieuwe olympische wielerpiste in Londen, nog even niet aan denken. Een amateurklassieker, met veel wind, kou, misschien wel regen (of sneeuw?). Maar, voor Jenning Huizenga lijkt de overstap juist op tijd te komen.

Na een winterseizoen op de baan dat hem de nodige frustraties opleverde, stapt de Fries komende week weer op de wegfiets. Dankzij een samenwerkingsverband tussen de wielerbond KNWU en de Rabobank-wielerploeg heeft hij een plekje gekregen in de beloftenploeg van de profformatie. Met zijn 27 lentes is hij een stuk ouder dan zijn op een doorbraak als wegrenner azende ploegmaatjes. ,,Ik ben de senior”, lacht Huizenga. ,,Maar zij hebben weer zoveel meer ervaring op de weg.” Voor hem worden koersen als de Ster van Zwolle, de Driedaagse van West-Vlaanderen, de Ronde van Normandië, een aantal Franse eendagswedstrijden en Olympia’s Tour een belevenis. ,,Het wordt superzwaar, maar ik denk dat het goed voor me is.”

Huizenga is eerst en vooral baancoureur, gaat de uitdaging aan om op de piste beter te presteren. Gisteren eindigde hij met de achtervolgingsploeg zesde tijdens de vierde en laatste wereldbeker van het seizoen. Zesde, op het Olympic Testevent. Zoals dit seizoen wel vaker het geval was. Of de achtervolgingsploeg nu compleet was, maar niet lekker marcheerde, of door blessures gehavend aantrad, telkens zit het team ver achter de medailles, maar wel in de voorhoede van de achtervolgers. Een olympisch diploma gloort. Maar dat is niet waarvoor Jenning Huizenga zo serieus leeft. ,,Ik had er wel iets meer van verwacht”, sipte de Fries dan ook donderdagavond laat na de kwalificaties. Eerder deze winter moest hij ook al geregeld constateren dat hij en zijn ploegmaten maar weinig progressie boeken.

Zelf terug na een jaren durende inzinking, veroorzaakt door een schimmelinfectie, moet hij tot zijn leedwezen zien dat de coureurs in zijn omgeving nu met bosjes geblesseerd raken. ,,Er zijn veel te veel verschuivingen geweest, er valt amper iets te kiezen voor de bondscoach.”

Huizenga is veeleisend. Was in het geregeld kritisch op collega’s. Terecht ook, hij had recht van spreken. Huizenga reed eenvoudigweg harder dan de rest. In Londen was hij echter niet blij met zijn eigen optreden. ,,Ik kon hier maar niet wennen aan de baan. Ik vond het aflossen vrij lastig, omdat de piste in de bochten wat vlakker is. Normaal gesproken houd ik ervan om scherp omhoog en weer naar beneden te sturen, maar hier moest je een veel gematigder lijn kiezen. Het is een heel nieuwe ervaring voor me. Ik kan me amper herinneren dat ik al eens technisch slecht reed.”

Het maakt dat er richting de Spelen nog veel te wensen overblijft. Met de zesde plek is olympische kwalificatie nu wel zeker, maar het zal stukken harder moeten wil de Nederlandse ploeg meedoen om de medailles. ,,Een verschil met de Australiërs en Engelsen van tien seconden is veel. We leken dichterbij te komen, maar dat is nu niet meer het geval. Er zal de komende tijd nog het nodige gepuzzeld moeten worden.”

Zelf concentreert Huizenga zich voorlopig echter op een nieuw avontuur, op de weg. ,,Voor mijn ziekte in 2008 heb ik wel een paar klassiekers gereden, maar nooit meer dan drie in een jaar. Dat wordt nu wel anders. De Rabo-ploegleiding denkt echter dat ik het aankan, en ik zelf ook. Ik denk bovendien dat ik er veel beter van kan worden.”

Het risico is dat hij nóg veel harder dan zijn teamgenoten uit de achtervolgingsploeg gaat rijden. ,,Dan moeten zij ook maar zorgen dat ze stappen maken.” Alleen dan, weet Huizenga, zal hij Londen de volgende keer met een beter gevoel verlaten.

Voor de GPD-bladen, 17 februari 2012

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Baanwielrennen, Londen 2012, Wielrennen

Geef een reactie

