Bij het grof vuil gezet

(Door Edward Swier)

HILVERSUM (GPD) – ,,Zomaar bij het grof vuil gezet. Ik snap er niets van”. Eric Geserick is verbolgen. Hoewel KNWU-voorzitter Joop Atsma ontkent dat de bond uitgekeken is op zijn bondscoach baanwielrennen, weet de Hilversummer zelf wel beter. Na zeven jaar trouwe dienst mag hij zijn biezen pakken. De achttien WK- en Olympische medailles, die onder zijn leiding werden behaald, ten spijt.

Geserick: ,,Atsma vertelde me vorige week, toen ik hem belde waarom ik eigenlijk niks hoorde over eventuele contractverlenging, dat de vlag er niet best voor stond. De dag erop kwam hij, opnieuw telefonisch, met een vaag verhaal. De profsectie (die in de KNWU nieuwe stijl is samengegaan met de amateursectie, red.) zou het niet in mij zien zitten. Alsof ik veel met profs te maken krijg. Ieder jaar gaat er hooguit één naar de wereldtitelstrijd. Bovendien waren, volgens Atsma, KNWU-directeur Buddels en trainingscoördinator Piet Hoekstra een beetje op mij uitgekeken. Van laatstgenoemde verbaast me dat. Hij heeft nooit iets dergelijks aangegeven”.

Begin dit jaar had Geserick een aanvaring met KNWU-directeur Buddels. De baancoach denkt dat die woordenwisseling hem mogelijk de kop heeft gekost. ,,Ik weet niks anders, ik kan geen sportieve reden verzinnen”. In een interview met De Gooi-en Eemlander deed de Hilversumse baancoach op 27 augustus kond van die kwestie met Buddels. ,,Mijn omgeving had me al gewaarschuwd. De KNWU-bonzen houden niet van kritiek. Daar hebben ze een hekel aan. Het was voor mij echter een principiële kwestie. Buddels ontnam mij enkele functies, bemoeide zich naar mijn zin te veel met de sporttechnische kant van de zaak. Dat is zijn taak niet”.

Wat de Hilversummer, behalve zijn ‘ontslag’ nog meer pijn doet, is dat hij zeven jaar noeste arbeid binnenkort als verloren kan beschouwen. ,,Ik voorzie dat ze terug gaan naar vroeger. Er komt stellig één algemene nationale amateurselectie. Daar zullen ook de baanrenners onder vallen. Dat komt er dus op neer dat het baanbudget ook naar de weg toe zal gaan. We keren zo terug naar de tijd dat Piet Hoekstra de B-selectie onder handen nam en André Boskamp de A-ploeg coachte”.

 ,,Als ze nu weer van het huidige systeem afwillen, dan trappen ze me daarmee aardig op mijn teentjes. Tuurlijk, ze kunnen straks even teren op de talenten die nu al op de baan rondrijden, maar dat houdt snel op. Het is namelijk slechts mogelijk kwaliteit te kweken wanneer je kwantiteit hebt. Als je niet aan die kwantiteit werkt door middel van werkgroepen, schaduwselecties, clinics, zal het spaak lopen. Ik voorzie dat. In Woerden (waar de KNWU is gevestigd, red.) denkt men nonchalant dat de renners van de toekomst ook op de baan wel vanzelf hard gaan fietsen. Vergeet dat maar. Er komt een terugslag. Ontegenzeglijk”.

Na de twee telefoontjes heeft Geserick niets meer van bondsvoorzitter Atsma gehoord. Ondanks toezeggingen van de praeses. Gesericks terugtreden is dan ook nog niet officieel. Geserick weet echter zeker dat het daar op uit zal draaien. Atsma is een andere mening toegedaan. ,,Er is nog niet gesproken over de invulling van de taken voor volgend seizoen. Het hoofdbestuur vergadert dinsdag. Pas dan zal er meer duidelijk zijn. De veronderstelling dat Eric Geserick in 1994 geen baancoach meer is, noem ik dan ook prematuur”.

Voor De Gooi-en Eemlander, 15 december 1993

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Baanwielrennen

Geef een reactie

