De vrouwelijke Rik Smits

(Door Edward Swier)

SOEST (GPD) – Nederland krijgt zijn vrouwelijke Rik Smits. Basketbalster Sandra van Embricqs uit Soest zal komende zomer haar kunsten mogen vertonen in de WNBA,de damesvariant van de Amerikaanse profcompetitie. De dertigjarigeVanEmbricqs, die haar loopbaan begon bij Red Stars in Soest, gaat spelen voor de Los Angeles Sparks. ,,De kroon op mijn loopbaan”, zo liet ze gisteravond laat weten.

,,Ik heb onlangs nota bene nog overwogen te stoppen met basketbal. Was het gereis door Europa wel een beetje zat. Had met Bourges, mijn club in Frankrijk, de Europese clubtitel veroverd en dacht dat dat wel een mooi hoogtepunt was om mee af te sluiten”. Totdat een telefoontje deze week haar planning volledig veranderde. ,,Ik was eerder al eens uitgenodigd voor try-outs in LosAngeles, maar voelde daar weinig voor. Dacht: ‘ik speel al jaren aan de Europese top, als ze me nu nog niet kennen..’. Maar bij die try-outs vonden ze niet de juiste types, waarna ze mij belden en een contract aanboden”. Het leidde tot de nodige hectiek. Zo zit de geboren Surinaamse vanochtend bij het Amerikaanse consulaat voor haar visum, moet bovendien het vluchtschema nog bekeken worden. ,,Het trainingskamp is al begonnen, maar ze weten dat ik later kom”.

Van Embricqs, morgen vertrekt ze, is de eerste Nederlandse die het zo ver schopt. De WNBA werd vorig jaar geïntroduceerd als tegenhanger van de verschrikkelijk populaire mannencompetitie. De salarissen en toeschouwersaantallen bij de WNBA liggen weliswaar nog lang niet zo hoog als in de NBA, maar het is de organisatie wel menens. Zo werd vorig jaar ruim dertig miljoen gulden gestoken in marketing, staan er grote sponsors achter het project en was bovendien het overgrote merendeel van de wedstrijden live op televisie. De competitie wordt afgewerkt in de zomermaanden, juist de periode dat de NBA stilligt.

,,Vorige zomer heb ik diverse wedstrijden gezien in het stadion. En niet alleen. Het zat bomvol. Met filmsterren, MagicJohnson, andere grote basketbalhelden, maar ook heel veel families. De NBA lag stil, de WNBA was The Thing in LA”.

,,Ik was”, lacht Van Embricqs, ,,sowieso van plan deze zomer weer naar LA te gaan, om er vakantie te gaan vieren. Vakantie zal het nu niet worden. Maar reken maar dat ik het er echt naar mijn zin zal hebben”.

Dat uitgerekend Los Angeles Sparks, het zusje van de Lakers dus, interesse toonde in Sandra van Embricqs mag geen verwondering wekken. In haar studietijd speelde de Soestse namelijk voor het gerenommeerde UCLA, de universiteit van Los Angeles.

Sinds haar studietijd leefde Van Embricqs als een van de weinige vrouwelijke Nederlandse basketbalsters van haar sport. Zo was de forward, die in de Nederlandse competitie groot en sterk genoeg was voor de centerpositie, actief bij het toen professioneel geleide Texim Tonego uit Haaksbergen en kwam ze verder uit voor diverse Zuid-Europese topploegen. Afgelopen seizoen speelde de geboren Surinaamse voor het Franse Bourges, dat de Europese clubtitel veroverde. Het telkens verkassen van Portugal, naar Spanje, richting Turkije en Griekenland, ging Van Embricqs behoorlijk vervelen. ,,Het is best vermoeiend. In het begin is het leuk, spannend ook. Je ziet nog eens wat, maakt van je hobby je beroep. Maar daarna wordt het een sleur, ga je steeds vaker aan andere dingen – zoals je toekomst na het basketbal – denken”.

Wanneer ze even in Nederland was, verbleef ze telkens bij haar moeder in Soest. ,,Ik ben hier meestal een of twee weekjes per jaar en verder altijd op reis”. Aan haar eerste basketbalstapjes bij Red Stars denkt Van Embricqs nog regelmatig terug. ,,Niet dat ik hier ooit nog weer zal gaan spelen hoor, maar het heeft wel een dierbaar plekje in mijn hart. Red Stars en Soest hebben toch een groot deel van mijn jeugd bepaald. Maar straks, als ik echt stop, dan denk ik toch dat ik definitief naar Amerika trek. LA is mijn tweede thuis, ik voel me er op m’n plek. Dat ik uitgerekend daar mag gaan spelen, maakt deze droom alleen nog maar mooier”.

Voor De Gooi-en Eemlander (en andere GPD-bladen), 13 mei 1998

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Basketbal

Geef een reactie

