Geserick snapt er niets van

(Door Edward Swier)

HILVERSUM (GPD) – Terwijl een stuk zuidelijker het WK wielrennen wordt afgewerkt, zit Eric Geserick thuis in Hilversum. Ook hij had toegangskaarten voor de diverse onderdelen, maar – zo zei hij halverwege de week al – ‘er lopen daar mensen die ik liever even niet zie’. Waarom? Gesericks contract als baancoach, dat per 1 januari afloopt, wordt niet verlengd.

De redenen? Geserick moet ernaar gissen. Hij heeft er nu zoveel gehoord, maar telkens twijfelt de Hilversummer of er niet meer achter steekt. In Limburg meldde bondsvoorzitter Joop Atsma gisteren dat Gesericks pupillen, en dus de coach zelf ook, onvoldoende gepresteerd hebben tijdens de WK in Bordeaux.

De brief die Geserick per post ontving, en waarin hem schriftelijk werd bevestigd wat hij al telefonisch had vernomen, meldt echter iets heel anders. Zo zou de trainer onvoldoende in staat zijn gebleken zowel breedte- als topsport te stimuleren en werd zijn wijze van communiceren bekritiseerd.  ,,Misschien dat Atsma onvoldoende geïnformeerd is. En dat voor een lid van de Tweede Kamer. Of misschien vinden ze dat ze me zo sparen door te zeggen dat de prestaties tegenvielen. Maar, ik voel het in ieder geval zo alsof ze me helemaal kapot willen maken. Ze branden me helemaal af.”

Volgens de KNWU scoorde Geserick dus onvoldoende dit jaar, zijn eerste volledige seizoen van zijn nieuwe dienstverband.  ,,Maar mijn renners hebben nota bene vier zilveren medailles op WK’s en EK’s gepakt. We gingen met drie man naar het WK in Bordeaux. Leontien van Moorsel pakte zilver op de achtervolging, was vijfde in de puntenkoers en het koppel Danny Stam-Robert Slippens werd negende in de koppelkoers. Ik weet niet wat ze nog meer verwachtten.”

Vanuit Limburg werd geroepen dat Van Moorsels plak echter niet ‘meetelt’, ze komt – zo meldde de bond – immers niet uit Gesericks structuur voort.  ,,Wat? Zeggen ze dat? Triest. Tuurlijk, Leontien en haar man Michael Zijlaard doen een hoop zelf, maar dat wil niet zeggen dat ik geen rol speel. Ik ben voor haar net zoveel bondscoach als voor Slippens en Stam. Ik ben met haar op trainingsstage naar Duitsland geweest, we hebben regelmatig met elkaar op Alkmaar getraind.”

GEEN LIJN

Van 1987 tot 1993 was Geserick al eerder bondstrainer, waarna Peter Nieuwenhuis zijn taken overnam. Nieuwenhuis werd evenwel bondsdirecteur, waardoor Geserick vorig zomer terugkeerde op zijn post. Ditmaal zelfs fulltime. ,,Ik heb eigenlijk twee keer de puinhopen van Nieuwenhuis moeten opruimen. Hij heeft, behalve met Ingrid Haringa, nauwelijks of geen medailles behaald, er zat geen lijn in. En dit is dan mijn dank. Trouwens, als je het zo wilt stellen, Haringa was net zo min uit Nieuwenhuis’ structuur afkomstig.”

Het zit Geserick ook dwars dat zijn zorgvuldig uitgewerkte stappenplan, waarin de coach uitlegt hoe in Sydney en ver daarna gescoord kan worden met de baansport, tijdens besprekingen over contractverlenging op het bondsbureau niet zijn mee gewogen.  ,,Ze wilden een eerlijk evaluatiegesprek, zeiden ze. Alsof je er vanuit kan gaan dat het meestal niet eerlijk toegaat. En nu weer die open procedure voor een nieuwe coach. Wel, ik heb zo mijn vermoedens. Ik verwacht dat Peter Pieters binnenkort aankondigt te stoppen, dat hij in de markt is voor de job. Ze spelen mooi weer naar buiten, maar dat is het op dit moment voor mij niet bepaald, kan ik zeggen.”

Dat de twee, bondsdirecteur Nieuwenhuis en coach Geserick, niet al te grote vrienden zijn, lijkt eerder dé reden voor de KNWU het contract van de trainer niet te verlengen. ,,Ik vaar de koers die ik vind dat ik moet varen. Nieuwenhuis heeft liever dat ze zijn koers varen. Dat men daardoor anderhalf jaar voor de Spelen zomaar met een andere coach moet beginnen, deert zeker niet. Maar, daarmee doe je de baansport geen goed.”

Geserick is verslagen, voelt zich belabberd. ,,Renners die het nieuws hoorden, hebben me al gebeld. Ze snappen er niets van. Maar ja, dat verandert niks meer aan de zaak. Ik kom er niet meer terug.” Per 1 januari is Geserick weer leraar. ,,Het speciaal onderwijs heeft mijn liefde”, zei Geserick vorige maand nog. Momenteel is hij er zelfs stukken gekker op dan de wielersport.

Voor De Gooi-en Eemlander (en andere GPD-bladen), 9 oktober 1998

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Baanwielrennen

Geef een reactie

