Bij Hugo Haak zit er nog rek in

Theo Bos blij dat hij verslagen wordt door jong talent op NK

(Door Edward Swier)

APELDOORN (GPD) – Het tekende de liefhebber. Theo Bos was vanzelfsprekend zeer te spreken over zijn zilver op de kilometer. De tijdelijke terugkeer op de wielerbaan was een persoonlijk succesje, voor het eerst sinds 2007 won de gewezen wereldtopper weer een individuele medaille op een NK. Maar, meer nog genoot de 29-jarige Bos ervan dat de winnaar in Apeldoorn, Hugo Haak (21), bijna een seconde sneller was. ,,En bij hem zit er nog wel rek in.”

 Met 1.02,480 noteerde Haak zaterdagavond een tijd die bondscoach René Wolff omschreef als ,,van wereldniveau.” Bos (tweede met 1.03,394) legde de prestatie van Haak langs een bijzondere meetlat. De zijne. ,,Hugo is echt een klasbak. Zijn tijd is heel goed. Ik heb het althans nooit gereden op een NK.” Haak, die lichtjes baalde dat Teun Mulder dit NK vanwege ziekte ontbrak, was zelf natuurlijk ook in zijn nopjes met wat de kenners omschreven als de beste prestatie van vier lange dagen baanwielrennen in Apeldoorn. Bescheiden: ,,Ik ben er, voor nu, wel tevreden mee. Zit aardig op schema.” Het geeft hem hoop op een hoge klassering op het WK, eind februari in Minsk. Waar de renner zelf in Wit-Rusland aan een top-vijfklassering denkt, vraagt Wolff zich zonder terughoudendheid af ,,waarom Hugo daar geen derde zou kunnen worden.” 

Wolff zal eind februari met een kleine selectie naar het WK in Minsk afreizen. Er zijn sterke tijdslimieten gesteld. Van de sprinters voldeed op het NK alleen Haak aan de norm. ,,En eisen zijn eisen”, waarschuwt Wolff alvast. ,,Nu we zo’n beperkt budget hebben, kunnen we ons het niet permitteren geld uit het raam te gooien.”

Bos kent de afwegingen, reed zelf ook nog op de baan in een tijd dat er weinig mogelijk was. Met zijn opmars namen de mogelijkheden toe. Hij vindt de realiteit hard. In Groot-Brittannië kan het niet op, aan de andere kant van Het Kanaal is het sappelen. ,,Hoeveel geld heeft de baansport in Nederland nu? Wat, niet meer dan 350.000 euro? Echt. Ik denk dat dat een kwart is van wat Chris Hoy verdient.” Bos is er echter van overtuigd dat niet geld, maar hard werken de sleutel naar succes is. ,,Ik moet de laatste tijd vaak terugdenken aan 2005. Tim Veldt en ik trainden destijds in Sydney mee met de Britten. Jonge jongens als Geraint Thomas en Mark Cavendish moesten daar vol aan de bak. ’s Morgens vier uur de bergen in, later op de dag voluit op de ploegenachtervolging. Ze zagen lijkbleek, zaten uitgemergeld in een of ander goedkoop motelletje. Maar drie jaar later won Cavendish vier ritten in de Tour en waren al die andere Britse renners olympisch kampioen. En dat terwijl ik toen nog dacht dat het allemaal veel te zwaar was voor die jonge gasten, dat het niet goed kon zijn.”

Het is precies dat wat hij Haak en ander (baan)talent wil meegeven. Werk hard, dan komt het succes (en daarmee ook een ruimer budget) vanzelf. Bos adviseert Haak zich de komende jaren op de kilometer te concentreren. ,,Die afstand is voor hem de basis. Als hij zich zo blijft ontwikkelen, is er veel mogelijk voor hem. Als ik hoor wat zijn resultaten op de wattbike zijn…Die jongen heeft zo ongelooflijk veel kracht. Inhoud heeft hij ook genoeg. Het zou mooi zijn als hij er de komende jaren de finesses voor de sprint inslijpt, als hij nog net iets explosiever, katachtiger wordt.”

Bos bekeek het NK de afgelopen dagen met andere ogen. De wegrenner had zich ,,voor de fun, om lekker af te zien na de vakantie” ingeschreven voor liefst vijf onderdelen, maakt zich op voor een wegseizoen in het blanco shirt van de voormalige Rabo-ploeg. Bos had zich omringd door oude getrouwen, de mecaniciens Willy Felix en John Krijnen, en een strategisch plekje langs de baan gekozen. Zittend op zijn rollerbank, of liggend op de stretcher, overzag Bos vier dagen lang het NK. ,,Ik heb veel strijd gezien, er is zeker potentie. De breedte van het veld vind ik ook best wel goed. Maar supersnel gaat het allemaal niet. Hugo is de enige waarvan ik nu zeg dat hij tegen de wereldtop aanzit.”

Dit is het laatste verhaal dat ik, op zondag 30 december 2012, voor de GPD-kranten schreef.

Advertenties

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Baanwielrennen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s