Het witte goud van Schladming

wm-schladming-2013WK alpineskiën kost 400 (!) miljoen euro

(Door Edward Swier)
NIJMEGEN/SCHLADMING (DPd) – De mist bleef urenlang hangen, met uitstel van de Super G tot gevolg. En eenmaal toch begonnen, kwam titelfavoriete Lindsey Vonn zwaar ten val. De Amerikaanse werd per helikopter afgevoerd, haar WK is voorbij. De start van de wereldtitelstrijd alpineskiën was er weliswaar één vol hobbels, het kampioenschap moet grote vreugde brengen in Schladming. Nu én in de toekomst.

De komende dagen worden zo’n 400.000 bezoekers in Schladming verwacht. Het is de bedoeling dat ze de komende winters naar het Oostenrijkse bergdorp terugkeren om zelf te skiën. Het WK is zoveel groter dan in 1982, toen de Zweed Ingemar Stenmark in Schladming de laatste van zijn vijf wereldtitels won. Het evenement komt tegenwoordig, schetsten bestuurders recent, zowaar zelfs in de buurt van het EK voetbal van 2008, dat in zowel Zwitserland als Oostenrijk plaatsvond.
Er zijn, op een paar losse tickets na, slechts nog passepartouts op de ‘gouden tribune’ beschikbaar. Met het beste zicht weliswaar, maar het zijn wél staanplaatsen. En dat voor 1000 euro. Wil je een glimp opvangen van de nu toch al wat bedaarde rockers van Nazareth, of meehossen op de après-skihits van DJ Ötzi en Opus, dan is er ’s avonds op het Medal Plaza allicht nog wel een plekje. Gelijk de Olympische Winterspelen worden de medaillewinnaars in de avonduren, op het plein bij het gemeentehuis, gehuldigd. Het is één van de manieren voor het stadje om de miljoeneninvesteringen die voor het WK zijn gedaan terug te verdienen. Toerisme is troef. Allicht dat de supporters van nu, met al het vertier in gedachten, terugkeren. Er worden nu, in de 1800 hotels en pensions in de omgeving, iedere ochtend al liefst 28.000 bedden opgemaakt.
Marcel Looze beslaapt er één van. De Nederlander werkt sinds 2006 bij de internationale skifederatie FIS. Als marketingmanager is hij mede verantwoordelijk voor het ‘verkopen’ van de bond. ,,Maar cijfers noem ik je niet. Wij hebben het als FIS nooit over de financiële kant van het verhaal.” Schladming zelf is scheutiger, in een gemeentelijke brochure wordt voor het WK een investeringsbedrag van liefst 400 miljoen euro (!) genoemd. Dat is inclusief een extra afslag aan de snelweg én een nieuwe brug.
Alles in Schladming blinkt en schittert deze dagen. Sneeuw is als wit goud.

schladming2De skisport weet zich zoveel beter te verkopen dan tal van andere wintersporten. Neem het schaatsen, dat alleen in Nederland alle aandacht krijgt. En het veldrijden, dat slechts in België (en in Nederlands Brabant) als serieus tijdverdrijf wordt gezien. Looze, voormalig technisch directeur van de Nederlandse Ski Federatie: ,,Als Nederlander ga ik niets onaardigs over schaatsen zeggen. Dat vind ik vloeken in de kerk. Maar, ik kan je wel zeggen dat een WK skiën echt groter is. Met serieuze deelname uit alle continenten, misschien met uitzondering van Afrika. Er doen dit WK 72 landen mee. Dat haalt het schaatsen niet.”
Commerciële belangen hebben het skiën groot gemaakt. ’s Winters trekken horden Europeanen naar de Alpen. Er is een grote concurrentiestrijd tussen de diverse skigebieden én tussen de fabrikanten van ski’s en skikleding. Het is vergelijkbaar met de golfsport, waar ook om de gunst van de consument wordt gevochten. De topsport profiteert daar flink van mee, aan sponsors geen gebrek. Ze staan in de rij om een groot evenement te kunnen ondersteunen. Net als dat er voor elk WK wel vier, vijf gegadigden zijn om het te organiseren. Gebieden moeten krom liggen om het WK binnen te halen, maar doen dat graag. Het leidt tot een upgrade van de infrastructuur en het toeristisch aanbod, de vruchten worden in de jaren nadien geplukt.
Het adagium luidt ‘regeren is vooruitzien’. Er wordt continu gewerkt aan ontwikkeling van de sport, niet in de laatste plaats om de tv-kijker vast te houden. De Oostenrijkse omroep ORF brengt het WK met liefst 100 camera’s in beeld. Eurosport toont in de wintermaanden een schier eindeloze reeks afdalingen en slalommen. Looze: ,,Het is ontegenzeglijk belangrijk dat je als sport goed zichtbaar bent. Maar dat komt niet alleen door marketingtechnisch gezien slimme keuzes. Skiën komt alleen op televisie als het interessant is om te laten zien.”
De WK’s voor de komende vijf jaar zijn al verdeeld, en de onderhandelingen voor de rechten van 2019 tot 2021 vinden nu plaats. ,,Als je topwedstrijden wilt organiseren, heb je veel voorbereidingstijd nodig. En dus beginnen wij al ruim op tijd, ook met het vermarkten van de rechten.” Bijkomend effect is dat de FIS nauwelijks last heeft van de economische teruggang, organiserende landen weten al jaren van te voren wat ze organisatorisch en financieel te wachten staat. ,,Wij kunnen nog wel even voort.”

Advertisements

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Skisport

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s