‘Dit is wat er in zat, ik ben reëel’

Teun Mulder op de kilometer naast het WK-podium

(Door Edward Swier)
NIJMEGEN/MINSK – Sinds 2008 won Teun Mulder elk jaar wel een regenboogtrui of WK-medaille. In 2012 greep hij er weliswaar naast, maar behaalde de routinier olympisch brons op de keirin. In 2013 echter zal de baanrenner zonder plak blijven. Het WK in Minsk leverde hem niet meer op dan een zesde plaats op de kilometer. Zonder twijfel een teleurstelling voor de 31-jarige Mulder. ,,Maar ik ben er nog niet aan toe om te zeggen: ik stop.”

Sinds 1999 was hij er op elk WK bij. ,,Ik was in 1999 zelfs nog junior. Heb er sindsdien velen zien komen en weer zien gaan. Theo Bos, Niki Terpstra ook.” Maar hoeveel ervaring Teun Mulder ook heeft, de routinier weet één ding zeker: over de kilometer valt op voorhand weinig zinnigs te zeggen. Tuurlijk, je moet fysiek in orde zijn. Maar het is uiteindelijk altijd de vorm van de dag die beslist of je juist in dat laatste rondje nog door de verzuring heen kunt trappen. Het maakt het verschil tussen een kampioenstrui, een medaille of helemaal niks. ,,Met de kilo weet je het nooit. Gewoon knallen vanaf de start en zien waar het schip strandt”, sms’te Mulder de avond voor zijn race nog vanaf zijn hotelkamer in Minsk.
Vorig jaar op het WK in Melbourne greep Mulder ernaast, werd hij vijfde. In 2011 was het wel prijs. In zijn eigen Apeldoorn redde hij de meubelen door zilver te pakken. Twee keer eerder werd hij wereldkampioen op de kilometer, in Kopenhagen (2010) en Manchester (2008). Gisteren leek hij ook goed op weg. Zowel na 250 als 500 meter klokte hij een toptijd, daarna kwam het verval. De benen liepen vol, het podium verdween uit beeld. Mulder noteerde 1.01,998, twijfelde achteraf slechts of hij een iets te zware versnelling had gestoken. ,,Ik hoopte op een plak, maar dit is wat er in zat, ik ben reëel. De nummers één en twee waren sowieso te ver weg.” De Fransman Francois Pervis kon wel doortrekken en won met 1.00,221, de Nieuw-Zeelander Simon van Velthooven (1.00,869) had op het eind veel over. Ook Hugo Haak kon het, na een sterk eerste deel, niet bolwerken: zevende in 1.02,175.

Sinds de Spelen van Londen is Mulders loopbaan geslaagd. Naast zijn eerdere WK-medailles op keirin, kilometer en teamsprint – drie keer goud, driemaal zilver en ook nog eens drie keer brons – was er nu ook olympische eremetaal: brons op de keirin. Mulder kon stoppen. ,,Ik bekijk het nu van jaar tot jaar. Ik kan nog voor olympisch zilver of goud gaan, maar vier jaar is heel lang. Ik ben er echter nog niet aan toe om te zeggen: ik stop. Mijn toekomst is duidelijk, als het voorbij is op de baan, ga ik bij de politie aan de slag. Maar als ze me nu vragen de keuze te maken, zal die me overvallen. Dan zal ik een dag of wat bedenktijd moeten hebben.”
Nieuw beleid zorgde in aanloop naar dit WK voor enige stress. Bondscoach René Wolff stelde, ingegeven door flinke bezuinigingen, scherpe limieten. ,,Dat was wel nieuw voor me. Maar geen ramp hoor. Als je de limiet niet eens haalt, heb je ook niks op een WK te zoeken.”
Mulder moet wel even wennen aan de nieuwe aanpak. Terwijl hij afgelopen najaar deelnam aan het lucratieve keirincircuit in Japan kortte de sportkoepel NOC*NSF flink op het budget van de baanrenners. Het was, al zal de bedeesde Mulder dat zelf nooit zo omschrijven, een klap in zijn gezicht. Een gebrek aan waardering ook misschien wel voor de inspanningen die Mulder zich al sinds de vorige eeuw getroostte. ,,Dat NOC*NSF de subsidie heeft teruggebracht, snap ik niet zo goed.” Hij heeft het gevoel dat zijn prestatie in Londen er niet toe deed. ,,Ik heb toch brons gewonnen.”
Mulder ziet het nieuwe beleid bovendien als een bedreiging. Zelf werkte hij met Theo Bos en Tim Veldt aan een sterk teamsprinttrio, inmiddels dienen de opvolgers zich aan. Hugo Haak, Matthijs Büchli en Jeffrey Hoogland vormen in Minsk de sprintequipe. ,,Als ik, straks, stop, zou het mooi zijn als die jonge jongens het overnemen. Ze hebben potentie. Maar het is natuurlijk wel jammer dat NOC*NSF het budget zo inkrimpt. Straks kunnen ze alleen maar trainen en amper nog wedstrijden rijden. Daar word je niet beter van.”

Geschreven voor de kranten van De Persdienst op woensdag 20 februari 2013

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Baanwielrennen

Geef een reactie

