En woensdag weer de weg op

Kirsten Wild teleurgesteld na twee vijfde plaatsen op WK

(Door Edward Swier)
NIJMEGEN/MINSK (DPd) – De vorm is nog steeds goed. ,,Mijn benen waren beter dan het uiteindelijke resultaat doet vermoeden.” Met die conclusie hervat Kirsten Wild komende woensdag al de competitie. Zaterdag nog actief op het WK baanwielrennen in Minsk, zal ze deze week alweer aan de start staan op de weg, in de Belgische semi-klassieker Le Samyn.

De teleurstelling was groot. ,,Voor m’n gevoel reed ik goed.” Het leverde haar niet meer op dan twee vijfde plaatsen. Vrijdag reed er een trio weg in de scratchrace, een dag later overkwam Wild hetzelfde in de puntenkoers. ,,Tuurlijk had ik wel verwacht dat er ontsnappingen zouden komen, ik heb ook meegezeten en me niet alleen op de sprints geconcentreerd, maar je moet net met de juiste groep meezitten”, aldus de 30-jarige Wild, in 2011 tijdens het WK in Apeldoorn al eens goed voor een bronzen medaille op het omnium.
Gisteravond ging ze, ,,eventjes, voor de gezelligheid”, met haar ploeggenoten van de nationale ploeg het besneeuwde centrum van Minsk in. ,,Niet te gek, woensdag heb ik weer koers.” Ze hoorde van de winterse omstandigheden aan deze kant van Europa en hoopt dat Le Samyn, na Kuurne-Brussel-Kuurne, niet ook wordt afgelast. Ze doet niets liever dan koersen. Drenthe, Gent-Wevelgem en de Ronde van Vlaanderen, ze kan er niet op wachten.
Wild heeft dit seizoen al enkele wegzeges op haar naam staan. De in Zwolle woonachtige renster excelleerde begin februari in de Ronde van Qatar. Drie ritoverwinningen, het puntenklassement én de winst in het eindklassement werden haar deel, waarmee ze voor euforie binnen haar nieuwe ploeg, Argos-Shimano, zorgde.
Wild reed de afgelopen seizoenen voor AA Drink van Leontien van Moorsel, maar die ploeg hield op te bestaan. Argos-Shimano had juist besloten de zaken serieuzer aan te pakken en haalde in Wild een krachtige afmaker binnen. ,,Ik ben heel blij met m’n nieuwe omgeving. Rensters en begeleiding, allemaal zijn ze erg enthousiast. Ik kan niet anders zeggen dan dat het me erg goed bevalt. Er is dit jaar heel bewust ook in de vrouwenploeg geïnvesteerd, we hebben meteen aansluiting bij de top-tien van het peloton. Het is leuk om mee te gaan in die ambities.”
Hoe haar carrière op de baan er na deze winter uitziet, heeft Wild nog niet helder voor ogen. De bezuinigingen hebben hun uitwerking niet gemist. In Minsk vormde ze met achtervolgster Amy Pieters de complete vrouwelijke inbreng van Nederland. Een achtervolgingsploeg was er niet. En ook de sprintsters ontbraken. ,,Ik mis wel een paar meiden. Dat er beknibbeld wordt op het budget vind ik vanzelfsprekend jammer. Aan de andere kant, in de begeleiding zitten bekwame mensen die er ook nu wel het maximale uit kunnen halen. Maar het is wel te hopen dat jong talent zich blijft aandienen. Of het mijn toekomst mede bepaalt? Nou nee. Ik ben nog steeds trots als ik naar een WK baanwielrennen mag.” Volgend jaar, in het Colombiaanse Cali, zal ze er allicht weer bij zijn. Dan moeten de goede benen omgezet worden in blinkend eremetaal. ,,Ik had er nu in ieder geval meer van gehoopt.”

Geschreven voor de kranten van De Persdienst op zondag 24 februari 2013

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Baanwielrennen

Geef een reactie

