Geld én een heleboel rust

BenWijnstekersFeyenoord haalt voor vier jaar Opel als shirtsponsor binnen

(Door Edward Swier)
ROTTERDAM – Feyenoord is, op jacht naar financieel herstel, van ruim twintig miljoen euro aan sponsorinkomsten verzekerd. Opel Nederland tekende gisteren een verbintenis als hoofd- en shirtsponsor met de Rotterdamse club voor de komende vier jaar. ,,Een prima deal. Voor beide partijen”, oordeelde sportmarketeer Frank van den Wall Bake. ,,Het levert Feyenoord behalve geld ook een heleboel rust op.”

Opel was van 1984 tot 1989 al eerder shirtsponsor van Feyenoord. Het was de tijd van de golvende kapsels, permanentjes. En de snorren. Ben Wijnstekers, voor deze gelegenheid in een net iets te strak wedstrijdshirt uit de jaren tachtig, had er destijds ook één. Een snor. Én een Kadett. ,,Ik had er altijd veel sjans mee.” Het dak van de cabrio die hij kreeg, ging echter alleen buiten de Rijnmond open. ,,In Rotterdam vonden we dat net iets te opzichtig. Dat paste niet bij de club, niet bij ons. Normaal doen, daar ging het om.”
De verbintenis tussen de volksclub en het automerk voor de ‘gewone man’ is hersteld. Van den Wall Bake noemt het ,,een hele goede match. Het verleden helpt in zo’n geval altijd een beetje mee. Het heeft iets nostalgisch. Dat vinden de mensen fijn.”
Natuurlijk werden er gistermiddag in Rotterdam geen bedragen bekendgemaakt. Van den Wall Bake: ,,Het zal zo tussen de vijf en zes miljoen euro per jaar liggen. En dat is de plek op het shirt van Feyenoord ook beslist waard. Misschien zelfs wel wat meer. Je moet echter ook de situatie van de wereldeconomie meenemen. Kan je nu een grote naam als Opel voor vier jaar binnenhalen, dan moet je dat niet laten. Te kritisch zijn past op dit moment geen enkele club.”
Met Ajax is Feyenoord nog steeds de meest interessante voetbalvereniging om te sponsoren. ,,In potentie is Feyenoord de grootste club van Nederland, zeker als de successen van weleer terugkomen. Feyenoord is hoe dan ook interessanter dan PSV, ook al heeft die club de laatste tien jaar veel meer gewonnen. PSV heeft zich de laatste jaren niet bepaald sympathiek gedragen. Het koopt maar spelers. Feyenoord geeft momenteel jonge, Nederlandse talenten de kans. Dat scoort enorm, komt zoveel vriendelijker over. Marketingtechnisch is Feyenoord altijd een interessante propositie.”
Met de jaarlijkse bijdrage aan Feyenoord is Opel er overigens nog lang niet. ,,Vroeger kocht je de naam op het shirt en zette je wat borden in het stadion. En dan maar hopen dat je in beeld kwam. Sponsors van nu willen een positie in de samenleving verwerven.” Vandaar ook dat Opel een rol gaat spelen bij de Feyenoord Academy, de jeugdopleiding op Varkenoord, en mee gaat doen met een flink aantal maatschappelijke projecten van de club. Van den Wall Bake: ,,Er zullen allicht ook productiviteitsclausules in het contract zitten. Win je de beker, het kampioenschap of doe je het goed in de Champions League, dan komt er vast een bonus bij. Ajax kreeg aanvankelijk tien miljoen van Aegon, in de beste jaren was dat twaalf miljoen.”
Aan de andere kant, Feyenoord wilde wel heel erg graag. Met ASR was allang afgesproken dat het contract, dat al met al 22 jaar liep, zou eindigen. Feyenoord speculeerde aanvankelijk op liberalisering van de gokmarkt. De club leek een fraaie verbintenis met een van de grote online-wedkantoren te kunnen sluiten. Vanuit de politiek is echter nog altijd geen groen gegeven. Van den Wall Bake: ,,Allicht heeft Opel van de noodzaak bij Feyenoord geprofiteerd. Ze stonden absoluut sterk in hun schoenen.”
Half januari kwamen de onderhandelingen in een stroomversnelling, vanuit Groot-Brittannië werd plots haast gemaakt. Vauxhall, het Europese moederbedrijf van Opel, had in Engeland al de nodige deals gesloten en wil op het vasteland nu ook voetbal en Opel weer nadrukkelijker aan elkaar verbinden. Volgens Mark Koevermans, commercieel directeur van Feyenoord, ging het in de gesprekken weliswaar ook over de cijfers, maar ging het toch ,,ook nadrukkelijk over een wederzijdse passie. We roken bij hun de liefde voor voetbal.”
De directeur van Opel Nederland, de Brit Karl Howkins, noemt de twee ,,als voor elkaar geschapen. Het is een natural fit. Toen en nu. Vergeet niet dat we allebei, na een aantal moeilijke jaren, in de lift zitten.”

Geschreven voor de kranten van De Persdienst op maandag 4 maart 2013

Advertisements

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Feyenoord, Voetbal

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s