‘Yoga is niet zweverig’

SonjaThomannSonja Thomann – volgend seizoen coach van Cartouche-mannen – kijkt niet meer naar de sporter, maar naar de mens

Door Edward Swier

De doopceel van Sonja Thomann werd recent maar weer eens gelicht. Haar verbintenis met het mannenteam van overgangsklasser Cartouche, met ingang van het nieuwe seizoen, leidde tot het nodige gegoogle van haar nieuwe selectie. Sonja Thomann, was dat niet die vrouw? Inderdaad, ze is het.

De inmiddels 48-jarige Haagse staat nog steeds bekend als ‘die vrouw’. De eerste vrouwelijke trainer/coach in de mannen-hoofdklasse. Dat was 1999, HGC had de primeur. Nog altijd hebben anderen het er over. ,,Het lijkt soms wel of ik een legende ben, maar dat is onzin. Ikzelf ben het in ieder geval allang vergeten, de rest van Nederland wil dat klaarblijkelijk niet.”
En dan nog. De Sonja Thomann van 1999 bestaat helemaal niet meer. ,,Ik ben in de tussentijd een heel ander persoon geworden.” In het verleden draaide voor Thomann ,,werkelijk alles om winnen.” Dat nu is totaal veranderd. ,,Ik kijk niet meer naar de sporter, maar naar de mens.” Ze volgde cursussen, noemt zichzelf nu ,,vollediger.”
,,Ik ga op zondag niet meer naar het veld met als enige doelstelling de drie punten. Het gaat me niet zozeer om het winnen, maar om het proces. Realisme, daar draait het om. Als je dat niet hebt, breng je het team en jezelf als coach in de problemen. Als een ieder die dag het beste uit zichzelf heeft gehaald, ben ik tevreden.”
Het maakt dat ze straks hoe dan ook bij Cartouche aan de slag gaat. Zelfs als de promovendus dit seizoen onverhoopt weer degradeert. ,,Ik ben niet meer bezig met een carrièreplanning. Ik heb heus gedroomd van een baan als hoofdcoach van de Nederlandse selectie. Maar dergelijke dromen heb ik allang niet meer. Het welslagen van mijn loopbaan is niet afhankelijk van het niveau waarop ik werk.”
hockeyweeklylogoVan Cartouche wist ze dat de club een goede jeugdopleiding heeft. Ze kent de huidige coach Kees Wortmann goed, en haar zoon komt met HDM geregeld in actie tegen Cartouche. ,,Vandaar ook dat ik weet dat de eigen jeugd in de visie van de club een belangrijke rol speelt.” Het is wat Thomann betreft de manier om als club op zijn best te functioneren. ,,Veel clubs die buitenlanders halen om het niveau op te waarderen, vergeten dat Indiërs of Australiërs ook tijd nodig hebben om te acclimatiseren. En dat ze interlandverplichtingen hebben. Het gevolg is dat er voor zowel het team als de coach heel veel energie in gaat zitten en het slechts in enkele gevallen meerwaarde heeft.”
De Duitse begint in Voorburg voor het eerst in zes jaar weer aan een job als hoofdcoach van een mannenteam. De afgelopen jaren werkte ze bij Rotterdam en, als assistent, bij de HGC-vrouwen. Ondertussen was ze vooral bezig met haar eigen ontwikkeling, bekwaamde ze zich in mentale training én yoga. Bovendien probeerde ze de zondag – de dag die in haar jeugd maar niet voorbij wilde gaan (,,er gebeurde nooit iets”) – ook eens op een andere manier in te vullen. ,,Ik had de afgelopen jaren altijd wel een ‘maar’ waarom ik liever niet op zondag langs de lijn stond. De goede redenen waren echter nu een beetje op. Ik voelde aan alles dat het weer tijd werd.”
Bij Cartouche zal ze, zoals bij HGC, het volledige register opentrekken. Dus technische, tactische én mentale training geven, groeps- én individuele gesprekken voeren, maar ook yogales verzorgen. Ze kan haar spelers alvast geruststellen. ,,Yoga is niet zweverig. Weet je hoeveel stretchoefeningen uit de warming-up feitelijk gewoon yoga-oefeningen zijn? Met de vrouwen van HGC yoga ik geregeld, de mannen van de club zijn daar haast ‘jaloers’ op. Ik leer spelers signalen van hun lichaam beter te herkennen. Waar zit de spanning en waar de ontspanning? Of, hoe kun je energie besparen, en, door goed te ontspannen, een betere hockeyer worden.”

Dit verhaal staat in de Hockey Weekly van deze week. Het blad ligt vanaf donderdag bij de clubs, en is al vanaf woensdag via de speciale app op de iPad te lezen.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Hockey, Hockey Weekly

Geef een reactie

