Even opladen in de Alblasserwaard

Even opladen 6(Door Edward Swier)
O nee, de elektrische fiets begint een beetje te stotteren, we dienen zelf dus harder bij te trappen. Moet er, met deze fikse wind, toch nog gewerkt worden in het vrije weekeinde. En eigenlijk hebben we stiekem ook wel een beetje dorst. Tijd om even op te laden dus.

Het idee is zo simpel. Iedereen en alles moet op zijn tijd opladen. In de Alblasserwaard hebben ze er de gelegenheid voor geschapen. Terwijl de tweewieler weer energie tankt aan het stopcontact, en het ene rode lampje er langzaam weer vier worden, kan zijn berijder zich ondertussen laven bij een theetuin, kaasmaker, landwinkel, ijsboerderij of dorpscafé. Het is dagtoerisme anno nu. In een omgeving waar de tijd heel lang stil lijkt te hebben gestaan. Waar de mensen nog vriendelijk zijn, de fietser steevast gegroet wordt. Daar waar altijd wel minimaal één molen zichtbaar is aan de horizon en eindeloos lange rijen, kunstig vergroeide knotwilgen de fietsroute door het platte polderland wijzen.
De Alblasserwaard. Het is de streek die je, letterlijk, links laat liggen als je over de A27 van het zuiden richting Utrecht rijdt. Ingeklemd tussen de Merwede en de Lek is hier eeuwenlang een gevecht gevoerd met het water. De polders lieten zich, met molens, gemalen en modernere machinerie, maar moeilijk droogleggen. Nog altijd staan de zwartbonte koeien te soppen in de slappe veenweidegrond. De boer doet er nog steeds zijn werk, velen hebben er – omwille van economische redenen – echter inmiddels een hobby bij, het (agro)toerisme.
Het leidt tot verrassende ontdekkingen. Wat te denken van De Chinese Schouw in Giessenburg. Hier, aan de Peursumseweg, kun je een sampan, een Chinese platbodem met fluistermotor, huren. Een unieke kans om de Alblasserwaard vanaf het water te ontdekken. Wie de kruising oversteekt komt op de kilometers kronkelende Slingelandseweg langs de Giessen bij Hannes Heerlijkheid, een van de vele theetuinen mét oplaadpunt en folderkast – voor het opladen van de fiets, en de menselijke fysiek en geest. Behalve een ‘gewone’ fiets is hier ook al het mogelijke elektrische verkeer te huur. Scooters, segways en e-bikes staan klaar voor een tocht door de polder.
Groot-Ammers2We kiezen – het is voor het eerst – een elektrische fiets. De illusie dat we meteen helemaal niks meer hoeven te doen, wordt ons direct ontnomen. De elektriciteit zorgt voor trapondersteuning. Houd je de benen stil dan is de vaart er snel uit. Het maakt wél dat we ons, als jonge veertigers, niet schamen. De e-bike is, als je zelf ook wat moet doen, dus voor iedereen. De fiets-met-extra-power is – met name in Nederland overigens, de rest van Europa moet er nog erg aan wennen – aan een snelle opmars bezig. In de Alblasserwaard zijn ze er op een unieke manier op ingesprongen. De natuurvereniging Den Hâneker heeft 26, door zonne-energie aangedreven, oplaadpunten in de regio geplaatst.
Hier, in het zuidelijkste deel van het Groene Hart, is fietsen met óf zonder hulpmotor een ware belevenis. Vlakker vind je Nederland niet. De natuur, we zitten hier onder de zeespiegel, zorgt voor ver- en bewondering. Altijd is er het besef dat hier aan water geen gebrek is, dat er soms – zoals ook tijdens de Watersnoodramp van 1953 – net iets teveel van was. Voortdurend loopt er een vliet, wetering of boezem aan linker- of rechterzijde van het fiets- of tractorpad. Kijk niet raar op als je tussen al die wat meer alledaagse weide- en watervogels een volgevreten aalscholver vertwijfelde pogingen ziet doen uit het water op te stijgen. Purperreigers hebben de streek als broedplaats gekozen en nabij het schattige vestingstadje Nieuwpoort huist een kolonie ooievaars.
Groot-Ammers3Het zijn de geneugten van het platteland die de Japanse toerist deze dag allicht ontgaan zijn. Hun busrit Nederland-in-één-dag heeft ze vanuit de Randstad even naar Kinderdijk gevoerd. Het Werelderfgoed aan de uiterste westzijde van de Alblasserwaard kent een soort toerisme waar ieder beetje spontaniteit vanaf is. Hier staan negentien molens geduldig te wachten op de volgende groep hobby-fotografen met haast. Elders in de regio, onder meer bij Streefkerk en Groot-Ammers, is het veel minder dringen voor de mooiste plaatjes. De molens, sommigen al van rond 1600, staan er even onbewogen bij. Ze hebben zwaardere tijden overleefd.
In Groot-Ammers komt opeens het besef waar de uitdrukking 'een klap van de molen' nu precies voor staat. Wie na een visje bij Van Wijk, ook hij is oplaadpunt, met wind in de rug over de smalle Molenkade rijdt, heeft het gevoel telkens te moeten bukken. De krantenbezorger hoeft niet van de fiets tijdens zijn ronde, kan hier zonder zelfs zijn arm maar uit te steken de brievenbus vullen. Bij de Achterlandse Molen, de laatste van de vier als je in zuidelijke richting rijdt, is het fietspad – vanwege het gevaar het hoofd te stoten – nota bene enkele meters verlegd. DSC02517
Aan elk van de vijf oplaadroutes die, de voor natuur- en landschapsbeheer opgerichte vereniging, Den Hâneker heeft samengesteld liggen wel enkele molens. Wij verbinden twee tochten met elkaar, het kilometers malen gaat net iets makkelijker met hulpmotor, en rijden door dorpjes als Hoornaar, Goudriaan, Ottoland en Bleskensgraaf. Nu nog is het rustig, straks in de zomer zal het er allicht drukker zijn. Een tractor kan dan, op de smalle dijkjes, misschien voor enig oponthoud zorgen. Maar échte files, nee die kennen ze hier niet. Daarvoor moet je terug naar de A27. Fysiek en geestelijk weer helemaal opgeladen kan je een dergelijke ergernis echter ook wel weer enkele werkdagen aan.

Dit is mijn eerste bijdrage voor de reisbijlage van de Wegener- en HDC-kranten. Dit verhaal, waarbij de fotografie verzorgd werd door Suzanne Laman, stond in de krant op zaterdag 23 maart 2013. Zoals deze PDF Uit De Gelderlander

Advertisements

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Edward Swier Media, Reisverhalen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s